Olsenjakka - strikkeoppskrift

N har jeg strikket den samme jakka i to ulike garntyper, og de har blitt veldig fine begge to, men p grunn av at det er s stor forskjell p garnet s blir de veldig forskjellig fra hverandre.

Stor og herlig Olsenjakke

Den frste jeg strikket var i et garn som heter Abuelita Rasta (ca. 8 nster) og med strikkepinner p 15 mm. Garnet bestilte jeg p Pickles.no. Denne jakken ble veldig stor og deilig!

Legg opp 74 masker. For f kant nederst p jakken strikker du rillestrikk. Jeg gjorde dette i 5 runder, men dette antallet kan du justere selv. Deretter strikker du glattstrikk i mange runder. Men begynn og avslutt hver runde med 4 masker der du strikker rett, selv om du er p runden du strikker vrang. Du m selv se hvor lang du vil ha den og strikke etter det. Ml arbeidet ditt ved ta den under armen, og nr du har nsket lengde stopper du.

Armene kan du ogs justere selv om du nsker de mindre eller strre. Jeg la opp 24 masker, og strikket en lik kant nederst p ermet som p selve jakken, 5 runder med rillestrikk. Deretter strikker du glattstrikk helt til du oppnr nsket lengde. Ml arbeidet p armen din slik at du ser hvor lang du trenger den. Du stopper nr den rekker til under armhulen. Jeg strikket frem og tilbake, slik at jeg mtte sy sammen armen nr jeg var ferdig med jakken, men du kan ogs strikke rundt p en kort rundpinne.Nr armen er lang nok, fell av fire masker midt under armen (der du har kt tidligere).

N begynner det som kanskje er det vanskeligste. Ermene og jakken skal bli til ett. Dette gjr vi med noe som heter raglanfelling. Innkasser tusen voksenpoeng sporenstreks!

Begynn med ta fram pinnen med bolen, og begynn felling fra rettsiden. Strikk frst 18 masker rett. S feller du 4 masker, sett p en maskemarkr(for eksempel en trd du har knyttet sammen til en ring), strikk inn det frste ermet (husk strikke fra retten), sett p en ny maskemarkr. Strikk 30 masker rett, fell 4 masker,sett p en maskemarkr, strikk inn det andre ermet (husk strikke fra retten), sett p en ny maskemarkr.Strikk de siste 18 maskene rett. Strikk pinnen vrang tilbake (men husk at de fire frste og siste skal vre rette!)

N skal du begynne felle.

*Strikk rettstrikk mellom fellingene, og ved hver maskemarkr feller du slik:
Strikk til 3 masker gjenstr fr maskemarkren. Ta to masker lst av en og en som om du skulle strikket dem rett, sett dem s tilbake samtidig p venstre pinne og strikk dem vridd sammen. Strikk to masker rett (maskemarkren skal vre mellom disse to). Strikk to masker sammen.

Strikk vrang tilbake. Strikk en pinne rett (uten felle), og strikk vrang tilbake.
*Gjenta fra * til * helt til du har mindre enn seks masker mellom de tetteste maskemarkrene. Da strikker du riller like mange runder som nederst p jakken. Fell lst av.
Sy deretter sammen armene og sy igjen hullet du fr under armen. Fest alle trder. Og voil, du har en deilig Olsenjakke!

En tynnere og nettere Olsenjakke

P denne jakken brukte jeg Skappelgarn, for det er en veldig fin kombinasjon som er lett, men veldig varm. Jeg brukte nesten 5 nster av Tynn Alpakka og Faerytale og jeg strikket p pinnestrrelse 6,5 mm. Jeg har strikket en jakke som tilsvarer en strrelse medium (vil jeg tro). Legg opp 128 masker. For f kant s strikker du rillestrikk i 7 runder. Deretter strikker du glattstrikk til du fr nsket lengde. Hver runde begynner og slutter med 6 masker med rettstrikk, dette for f en kant. Ml arbeidet ditt, og nr du har ftt den nskede lengden s begynner du p ermene.

Ermene er strikke litt forskjellig fra jakken strikket med Abuelita Rasta. Legg opp 35 masker. Strikk rillestrikk i tte runder, fr du begynner p glattstrikk. Nr du har strikket 15 runder med glattstrikk s ker du med 1 maske p hver side, hver fjerde runde. Du ker p runden der du strikker rett. k til du har 53masker. Deretter strikker du til du har nsket lengde p armen. Nr armen er lang nok, fell av seks masker midt under armen (der du har kt tidligere).

S skal ermene festes til bolen.Begynn med ta fram pinnen med bolen, og begynn felling fra rettsiden. Strikk frst 32 masker rett. S feller du 6 masker, sett p en maskemarkr(for eksempel en trd du har knyttet sammen til en ring), strikk inn det frste ermet (husk strikke fra retten), sett p en ny maskemarkr. Strikk 52 masker rett, fell 6 masker,sett p en maskemarkr, strikk inn det andre ermet (husk strikke fra retten), sett p en ny maskemarkr.Strikk de siste 32 maskene rett. Strikk pinnen vrang tilbake (men husk at de seks frste og siste skal vre rette!)

S skal det raglanfelles! *Strikk rettstrikk mellom fellingene, og ved hver maskemarkr feller du slik:

Strikk til 3 masker gjenstr fr maskemarkren. Ta to masker lst av en og en som om du skulle strikket dem rett, sett dem s tilbake samtidig p venstre pinne og strikk dem vridd sammen. Strikk to masker rett (maskemarkren skal vre mellom disse to). Strikk to masker sammen.
Strikk vrang tilbake. *

Gjenta fra * til * helt til du har 92 masker igjen. G over til rillestrikk. Fell fem masker jevnt fordelt p fire pinner, totalt 20 masker, til du har 72 masker igjen. Strikk like mange riller som nederst p jakken. Fell lst av.
Sy sammen armene og hullet under armene. Fest trdene, og du er ferdig! Hurra! :D

Lykke til!

Klem fra Ina og Therese

5 kommentarer

Therese-perese!

11.11.2012 kl.23:08

Hmmm. Ser ut til at det er noe muffens med den raglanfellinga. Vi m se litt p den etterhvert. :P

Hjertebarn

13.11.2012 kl.22:53

Therese: Sikkert ingen som er kommer dit enn, s det gr vel bra ;)

Jeanette

20.11.2012 kl.23:05

S flink du er :) De ble kjempefine :)

Nadia

08.12.2012 kl.18:21

Elsker fargen p jakke nr2!! :D

Therese-perese!

17.12.2012 kl.15:10

No har vi fiksa oppskrifta, s no skal den stemme. Trur vi. ;)